be friend of mine..

Tuesday, August 31, 2010

cerita atok sewaktu zaman penjajahan

salam~
selamat menyambut hari menerdekaan yg ke 53 ya kawan2!
bangga sgt menjadi sebahagian drpd rakyat malaysia.
walaupon tahun ni, rasenye sambutan merdeka agak suam2 kuku..sbb dekat nak raye kot so tenggelam dek raya..
agaknye la kan..tapi kenapa x hangat je dua2? sy rasa kita sekarang mungkin dah terlalu leka.
aka dah kurang sensitif.
jalur gemilang kita dibakar, di pijak, dilumur najis oleh golongan tidak bertamadun dr negara jiran.tapi kita?beku? statik? tak kesah?apa ku kesah?
sy rasa, kalu kita buat kat diorang mcm tu..dah lama diorang memberontak.
nantilah sy kongsikan perit jerih suka duka pengalaman sy sewaktu belajar di indonesia.
sebab..kali ni sy nak cerita semula apa yg atok sy cerita wktu sy kecik2 dl..
kini atok dah tak ada..al fatihah..sy sgt rindukan atok..
pada suatu malam, sambil2 atok menggentel rokok nye..dia cerita..
zaman penjajahan sgt susah..ayah sy mujur lahir 2 tahun setelah merdeka..waktu tu, mak sedara dan ayah sedara sy dah ada..kecil lagi..
atok cakap..waktu tu..hari2 ade pesawat lalu dekat ngan pucuk pokok kelapa..semua takut..semua terketar2 tak tau nak nyorok kat mana..rumah pon tak selamat..yelah kan..
atok cakap..hari2 ada berita kena tangkap komunis la..isytihar darurat la...sampai atok takut nak keluar cari rezeki..
atok sy ni nelayan..atok cakap..dia akan pergi juga sekurang2nya menjala ikan..dekat2 pon jadilah asalkan ada lauk nak makan..time tu pikir makan je..tak pelah duit2 laen..tak jadik keutamaan sgt dah..
pernah tiba2 tengah taok menjala..laut jadi bergelora..ada pesawat lalu..atok takut n terus terjun dlm laut...menyorok bawah sampan...atok redha je..sebab atas laut ke bawah laut ke sama je bahaya..
sbb laut sgt terdedah..atok terpaksa cari makanan dlm hutan..ape la sgt kan..pucuk2 mcm tu lah..pernah atok terserempak komunis.seb dorang tak kacau atok.ada jugak atok terjumpa askar melayu..dorang bagi atok makanan, lilin..lilin dorang best..lambat padam..and tak de sumbu..hiks..
pernah sbb tak de ape sgt nak mkn..atok tanam ubi kayu..makan tulah..ubi kayu bakar..cicah kelapa parut..
pernah juga makan bubur je kalu beras tak cukup..
kalu ada beras pon, lauknye garam and pucuk ubi..kira pokok ubi sgt berjasa lah time tu..
uff sedih sy dgr..waktu tu sy tau mkn KFC je...tak pernah sy pikir nak mkn x best mcm tu..
tapi..yang paling buat atok sedih..
adalah sbb anak atok yg ke3, iaitu pakcik sy..
kena bom..
kisahnya pakcik ke luar ke pantai nak cari remis..yelah dah bosan terlampau makan pucuk ubi...
nak cari remis..kena la korek pasir sket..
tapi ntah mcm mana...pakcik terpegang bom tangan..tak tau lah sapa yg letak situ.
dan tah camana tetiba bom tu meletup.
tangan pakcik hancur..
nasib baik sgt waktu tu british dah jajah balik..
pakcik sempat dpt rawatan..
alhamdulillah umur pakcik masih panjang..dan ade cicit pon hihi..
atok kata...dia nak pengsan waktu tu...darah pakcik terlalu banyak..atok kutip tangan pakcik yg hancur..
atok kuatkan hati tuk tak menangis lihat pakcik meraung kesakitan..
tangan pakcik mmg tak leh sambung dah..ape lah sgt teknologi waktu tu..atok tanam tgn pakcik..
waktu tu atok rasa dia mcm tak guna..dia kata dia rasa sgt sedih kerana tak mampu pertahankan anak apatahlagi negara nya..
bukan dia tak nak..tapi waktu tu atok pon dah cukup tua tuk berkhidmat sebagai askar..
atok sy syg..
kalau atok masih ada..umur atuk dah 130 tahun dah agaknya..
rindu sgt atok..
terima kasih beritahu sy kesengsaraan sewaktu sebelum merdeka.
walaupon sy tak membantu, tapi hati sy sgt sayangkan malaysia.
sy belajar sungguh2 dan berkhidmat untuk negara..
walau dimana sy pergi, sy bangga mengaku sy anak malaysia..
semoga anak2 sy nanti juga sayangkan malaysia..
sy janji pada atok, promise~~
alfatihah buat atok, nenek..
dan selamat menyambut hari merdeka..kita sambut merdeka yg ke 53 tahun ni atok! mesti atok bangga!

2 comments:

  1. sedihla cerita u zatiel..
    tapi part yang pacik u tu.
    masa u cerita dia terpegang bom tangan tu.
    i da piki bukan-bukan da.
    u ni...
    wat saspen jek..
    kan ai da cakap, ai tak suka ending sedih-sedih ni..
    naseb bek pacik u selamat.
    :')

    ReplyDelete
  2. i tak maksud pon nak wat sedey2 pagi merdeka td..tp i teringat pasal citer atok i + windu giler kat dia..so i share la aoe dia citer..hiks..pakcik i tak de tgn sebelah..seb dia selamat.

    ReplyDelete

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA