be friend of mine..

Friday, August 27, 2010

info: scalling and polishing

hem hem...salam~~
cuba anda semua belek gigi anda? ada nampak brick wall mengelilingi leher gg anda or dia celah2 gigi? eyewwww mungkin ada yg geli dgn soklan i ni..tp tanpa org yg tak geli mcm i, i rase semua manusia akan mempunyai brick wall kat gigi dia..
dalam bahasa kitorang..calculus..
dalam bhs korang...karang gigi..
or may b calculus jg hihi..
well....korang tau ke knp calculus ni kita MESTI REMOVE?
ini krn, calculus ni keras..n merupakan tempat perlekatan yg baik untuk plaque..musuh utama kita..knp plaque tu musuh? sbb plaque tu adalah rumah kpd kuman dlm mulut..s.mutans..
ok nt lah citer ape peranan s.mutans ni ye..nt korang kroh kroh pulak bl baca hikhik..
okeh..so krn calculus ni lama kelamaan akan wat gigi kita goyang n tercabut ( owhh tidakkk!!!!), maka, kita mesti buang dia!yeay!
calculus tidak boleh dibuang oleh org biasa..hny dentist yg mempunyai pengetahuan, teknik tuk buang mende alah ni..dgn menggunakan ultrasonic scaller.
wah rasanye sengal2 dan menggegarkan..
dan berdarah sket coz nk build up gusi yg sehat...of coz..
and...lepas buang semua calculus, tak kisahla bnyk mana pon..kitorang akan polish ur teeth..with brushing yg preeeennnggggg laju gilerrr~
cayalah..gigi anda akan bersinar shining glowing sampai silau..ow xdelah..at least sampai anda akan rasa sayang nk makan..coz gigi anda sgt comel dan bersih...
maka setelah itu, dentist akan menasihatkan anda, cara2 menjaga kesucian gg anda..dan menyarankan ubat kumur yg sesuai untku anda...anda mesti rasa dihargau kan?hum~
setelah itu, sedia untuk kuarkan duit anda ye..bayar tu jgn lupa hikhik..murah aje...hikhik
doktor gigi akan menyarankan anda mengunjunginya or rakan2 sejawatannya selang 3-6 bulan..bergantung perasaan doc tu sama ada yakin dgn kebolehan anda menjaga gigi.okeh?
moral: i love scalling n make people beutiful when smiling~

No comments:

Post a Comment

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA