be friend of mine..

Friday, August 27, 2010

kesediaan kami me'layannnn'i

ihik salam again~
melayann ape ye? kesah ni adalah kesah nyata...bukan lakonan semata2..
ape kesahnya..senang cerita macam ni lah..dentist sekarang bukan mcm dolu2...yg patientnya menerima sahaja apa sj yg dibuat..sekarang? jgn harapla..semua yg kita buat..beserta soalan yg kita kene jawab..soklannye pulak...kalu ok , ok lah..kalu dpt yg suka tak nak fhm apa kita cakap, aka x reti bahasa..mmg keshiann laaa..
kes ini terjadi pada rakan sejawatan dgn ku..hikhik..
last week, we all dpt seorang pt, lecturer..from salah 1 univ di terengganau..atas sebab2 yg tidak dpt dielakkan, maka nama univ itu terpaksa tidak di sebutkan..juga demi menjaga ketenteraman negara..
lecturer ni kita bg nama incik Y lah ye..seorang yg sgt cincern ttg gigi beliau..wahh dia sanggup pay rm 9k for implant gg..adela 2 batang..
tp menjadi kes nye..bl salah 1 implantnya failed..dan dentist yg bertanggungjawab utk membereskannye telah melanjutkan pelajaran. tp dentist tu sbnrnya sanggup balik tuk solbe prob incik Y ni.tetapi Y ni cakap, xpela..biar rakan2 dentist len yg solve.pulak?
dapat lak kes kat my fren..dorang kena tadah telinga dgr Y ni bebel..owhh sgt la perfecto Y ni..antara soklan yg dia tny..apa peranan dentist dlm hal ni? mampukah dentist meramal ketidak berjayaan memasang implant gg? knp xleh predict sape leh wat n sape xleh wat implant? knp implantnye failed? mcm mana yg dia dh byk beribu2 tu?
tu sket jela yg leh dinyatakan disini..
setelah tu...mereka pon menjawab..dgn sejujurnya,sebetulnya..dan seadanya yg perlu..
tetapi...
incik Y x puas ati,...dia kata..u oll ni suka bergantung pd teori..i know my body ok..u ol suka kata, nothing happen..i know what happen to my body. u ol tertalu relate pd u ol pny study n tak nk dgr ape kata patient..u ol..dentist and medical doctor too...always depend to ur theory..
oiitt???
maka seorang pakar pon berkata...
incik Y adalah pesakit diabetis...mmg....kebarangkalian tuk gagal implant adalah tinggi..krn tulang incik makin susut..
tp doc terdahulu sudah mencuba alternatif laen..iaitu bone graft..utk bantu incik..sejujurnya, sy respek pd doc terdahulu krn sanggup mengambil resiko mcm ni..demi kepauasan incik..
incik Y tyerdiam..
pakat ambung..incik jgn bimbang,,impant incik bayar, ada jaminan..kami menyediakan hanya yg terbaik tuk pesakit...impalnt yg gagal, akan diganti dgn yg baru dr kilang..meskipon gagal krn keadaan incik sndr..
incik Y diam lg..
pakar sambung: incik tunggu kami hantar num siri n report pada supplier..nt implant incik, kami ubah ke tempat yg bnyk tulang..dan tempat yg tidak selamat, kami sarankan pakai denture..kami akan cuba selesaikan sampai berjaya..
incik Y terus diam...
ok..incik Y pon senyum..i x bermaksud nak cerewet or nak memburuk keadaan..thank you..for dgr my masalah..
at least..i know..ada org concern pasal i..
moral: jgn la prejudis ngan dentist..dr dulu, org takut dentist..tp manusia bergelar dentist ni usaha bermatian mnyediakan yg terbaik tuk org lain..muach!

No comments:

Post a Comment

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA