be friend of mine..

Wednesday, September 8, 2010

info: root canal treatment / rawatan akar gigi

salam..
gigi korang sakit sangat? berdenyut denyut sampai tak boleh tidur? seksanya kan? geram kat gigi sendiri kan?
tapi lebih geram lagi bila pergi jumpa dentist, dengan selambanya dentist cakap gigi korang tak boleh ditampal dah..kena cabut.
opss
jangan marah dulu..
ada sambungannya,...
ataupun boleh buat rawatan saluran akar gigi..
kenapa ya? sebab kerosakan gigi dah sampai pada ruang saraf gigi..
kalau tampal je, tak boleh ke? bukan susah pon kan?
iyee senang sangat..kacang je tampal tu...
tapi kerana prihatin, tulah saranan kotorang pada patient..
susah hati tengok patient gigi rongak pasal kena cabut..
haha
mesti korang semua dah tau kan pasal rawatan ni..
tapi secara detailnye mesti masih ada yang tak tahu kan..
yelah..buat apa nak tahu, kan? tu kan kerja dentist..
tapi kata nabi, tuntutlah ilmu sampai negeri cina..
ha..tengoklah video ni..
pasal rawatan saluran akar..
banyak songeh jugakla..penat buat ni tau...
tengok dulu kay...



opss..bukan senang macam tu tau..
hakikatnya..hanya Tuhan saja yang tau...itu cumalah teori.praktikalnya?
haha..walau apapon, korang boleh cuba rawatan ni kalau mampu..jangan takut..
kalau ada kemusykilan, koranh post je komen kat sini..
mungkin sekarang korang rase tak perlu..
tapi manalah tahu, suatu hari annti, korang termakan lidi sate ke, patah gigi tu, nak raya pon payah ye tak?
awak semua lari lintang pukang tengok gigi mamat ensem tu rongak..
sendiri mau ingat lah kan?
moral: rawatan ni memang dijamin mahal..kalau di klinik private, mencecah rm 200-rm600..bergantung jenis gigi..tapi antara duit yang tak seberapa tu dengan korang punya kehenseman dan kecunan, mana lagi penting?pikir-pikirlah cendiri..hiks

8 comments:

  1. salam doktor...bagus lah blog. kalau ada chatbox, lagi bagus

    ReplyDelete
  2. :') yang ni ai da buat dulu zatiel. dalam 5 tahun lepas..masalahnya, dentist buat root canal je. dia tak buat crown sekali..

    dia ada cakap jugak, katanya nanti lama-lama gigi ni akan makin itam..so sekarang after 5 years gitu, memang da makin itam punn..dengan gigi depan lagi..wah, tak suke betul la..ilang cun i.. :')

    tu yg ai nak buat tu..ntah la kenapa nak buat dengan u..maybe u r the only dentist yang i kenal kot..tapi kalau ujung tahun ni i tak sempat nak jumpa u, means i kena cari dentist lain la..

    utk pengetahuan u, i paling takut jmpa dentist..bleh menitik air mata.

    ReplyDelete
  3. bid, xyah takotlahhh..dentist skarang dah x zalim macam dl..haha..cuba dapat yg mcm i, mesti ramai suke hiks...u buat la crown..nt bukan je itam ,tp gg u leh pecah tau..dah pecah, xde ape lah..crown depan around rm300...buat kay~~

    ReplyDelete
  4. Lepas buat rwtn akar,kena buat crown ke. Kalau buat tahun selepas ktw buar rawatan akar,bley tak dr.

    ReplyDelete
  5. Personal opinion is generally exhibited in various types of editorial writings.
    I suffered a lot of bullying and some sexual abuse and it compounded my identity problem.

    As a whole the paper has some major drawbacks, there are no pictures,
    essentially no world news and the front page contained a spelling error.
    However, the English newspapers are much central to urban areas.
    But I made it to a telephone and called
    Vito Genovese who was at that time the most famous of New
    York's mafia bosses.

    Here is my blog - click here

    ReplyDelete
  6. In this case, it might be better to start an organic vegetable garden
    in a raised bed. They don't control every bad bug, but it will help you have better success gardening. Subtle gardening themes act upon the subconscious, and merely give the observer a pleasant feeling.

    Look into my weblog ... southeaster

    ReplyDelete
  7. The Regional Animal Hospital in Yorba Linda is well equipped to handle
    the emergencies. Known by Argentineans as Salta la Linda (Salta the Fair)
    this bustling city is a fine mix of the old and new, where European café culture and fine colonial architecture interacts daily with a central American flair for art and living;
    creating an ever-changing personality and identity for this entertaining
    city which, as of yet, has been little altered
    by the tourism wave. And, for individuals who are eligible for both CLASS and Medicaid,
    a portion of the CLASS benefits will be used to offset the costs to Medicaid.
    They began their musical association in Nashville, TN in 1971,
    performing in local clubs. o - Strike a equilibrium between viewing 2-4 patients per hour.


    Stop by my site :: Tillaeastrum

    ReplyDelete

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA