be friend of mine..

Thursday, September 29, 2011

resepi: nasi ayam penyet - berguru dengan orang Indonesia lagi

salam.

ya ibu2 bapak2, mbak2, mas2..hari ni gue akan tunjukin caranya mau bikin masakan spesel dari Indonesi yaitu NASI AYAM PENYET~

tapi malangnya, gue nggak punya photo sendiri, jadi gue ambil aja di google, buat dilihat aja. tapi , nggak usah gusar kok, rasanya dan hasilnya pasti lebih baik dari di gambarnya. hahaha.ii gede amat.

nah lihat ini contoh2nya...




ya..terima kasih kepada pemilik sebenar photo ini. yela susah nak detect sape pemilik ori nya ^^

ok kembali kepada bahasa indonesia.

para readers sekalian, foto2 yang kamu semua lihat diatas biasanya hidangan Tempe penyet di rumah makan yang harganya pasti lebih tinggi sedikit dari yang di warung2.


tapi gue yakin, semua tahu bahwa tempe penyet di warung2 itu lebih pas dan enaakkk rasanya.
yeah temen akrab gue, Fazi dan gue selalu lepak makan tempe penyet ini. kerna sering nyoba nya, makan kami berdua kepingin sekali mencobanya.

nah, di suatu hari, seorang bapak dari departmen farmasi telah sudi meluangkan waktunya ngajarin kami bikin sambalnya. wahh enak. ayuh kita coba!

bahan2:

  1. cili segenggam- besar dan kecil pandai2 la adjust nak pedas camana
  2. belacan
  3. bawah putih 2 ulas
  4. bawang merah kiut2 dalam 3 ulas
  5. minyak 
cara2:

  1. goreng semua bahan2 dengan minyak. hati2 tau cili tu pom pom.
  2. dah masak agak2 korang, jangan garing tau, korang pindah la masuk blender or lesung batu
  3. apa lagi, giling la or blend sampai halus
  4. dah siap~~~
gampang kan? thee hee hee..ooo korang kutuk aku ye? korang kata "eleeehhh!! senang sangat!" eh? dah senang sangat nape korang bace entry aku ni?? ;p

dah, bercampur baur lah pulak bahasa saye pakai hari ni. sungguh sangat rojak 1 nusantara ni.
okay yangpenting tu kan sambalnya.
jadi korang sila la sediakan ayam goreng, tempe goreng, terung goreng, ape2 jela yang korang suka goreng untuk dimakan bersama sambal ni.
jangan lupa lalapannya - ulam la maksudnya. biasanya yang dimakan dengan tempe penyet ni adalah timun batang, kubis, kacang panjang, daun kemangi.

dah..makan dengan nasik panas2. nak sedap lagi , makan dengan kicap sket. opss kicap dari indonesia tau. contohnya kicap Bango atau kicap ABC yang dah masuk ke Malaysia.

apa lagi, selamat mencuba dan selamat makan~~

kalo korang rasa terhutang budi, sila la bagitau nak hantar sket kat saya, tinggal pesan je nanti saya akan cepat2 bagi alamat rumah hohohoho

moral: ada tak Indonesian yang baca ni? kalau ada and nak tambah2 lagi resepinya sampai jadi lagi sedap, saya sangat mengalu2kannya.....toche tochey~

No comments:

Post a Comment

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA