be friend of mine..

Friday, October 7, 2011

info: bila saya nak buka mulut, selalu berbunyi clicking. what happen?!!

salam.
 hari jumaat yang penat huff...tolong mak kemas rumah. mak suka kemas rumah. tak tolong sian mak dah tak larat sangat..pastu cuci toilet..betis ni rasa letih sangat..

terpaksa upah adik kecik urut betis ni tapi dia sibuk tengok kartun pulak. petang sket dia urut..adooii sakitnye..

dahla caj mahal hohoho..malas nak pergi massage kat spa or mana2 sebab..malas keluar..sakit pulak tu. kuikuikui
okay hari ni saya jawab satu soalan dari patient saya.

pernah alami kes macam ni ? bila nak bukak mulut, atau nak makan, bunyi la tetiba..macam2 bunyi boleh keluar. cam bunyi sendi rahang kita kan?

source: realsimple.com
ayat biasa tanya, selalu amalkan menguyah sebelah sisi? hampir semua menjawab 'YA!'.. kalau tak jawab ya pon, kita tau macam mana nak check dan boleh trace patient tu cakap betul or menipu.

cakap jujur ye..sebab kita cuma nak tolong~

biasanya, bila dah lama mengamalkan habit buruk ni, salah satu joint kita akan agak kaku bahasa mudahnya, daan satunya aktif berlebihan. di sebelah kaku, seperti ada bantalan antara 2 tulang yang bertemu, akan begeser, diikuti lagaan tulang, jadi bunyi 'klik', 'klak' 'kakk' atau wat so ever la akan timbul. ini kita panggil 'clicking of jaw'

source: coreconcept.com.sg

lama kelamaan, sekiranya di biarkan dan tak peduli, boleh menyebabkan kita tak boleh tutup mulut bila dah nganga luas2 time menguap atau pon bila menerima rawatan pergigian..eiii takut nye! . selain tu, kita akan rasa sakit pada otot2 sekeliling muka. humpp :(

saya pernah berdepan patient tak boleh tutup mulut lepas tampal gigi..jadi kita akan cari point balik dan cuba betulkan. nak senang, boleh amalkan petua ringkas ni :
'BERDIRI ATAS KERUSI, LETAK KEDUA TAPAK TANGAN ATAS KEPALA SEOLAH2 MENAHAN KEPALA, DAN TERJUN DAI KERUSI SERENTAK KEDUA2 BELAH KAKI'

Okay? biasanya akan masuk balik. kalau tak berjaya? jangan paksa cuba. sila berjumpa doktor ya.

moral: tak sangka kan?

8 comments:

  1. betul la doktor, saya selalu alami keadaan ini....rupa2nya pasal tu...kunyah makanan sebelah je.

    petua tu pun boleh cuba kalau2 saya menguap tak boleh tutup mulut...hehe...harap2 tak la gitu.

    ReplyDelete
  2. @zanafahmi; sebaiknya stop mkn sebelah sisi....okay?

    ReplyDelete
  3. Dr Zatiel,

    Petua tu Eni selalu buat bila asek cirit birit....hehehehe...

    ReplyDelete
  4. saya nak tanya sikit ni , bahaya ke benda dan boleh baik ke ? adakah kene buat pembedahan ? saya takut la sbb saya ni baru 15(16) ,

    ReplyDelete
  5. saya sakit rahang belah kanan so klau saya amalkan makan belah kiri, rahang belah kanan saya akan elok seperti biasa ke ?

    ReplyDelete

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA