be friend of mine..

Wednesday, November 16, 2011

hilangkan gugup di khalayak ramai..

salam..

hari ni saya rasa demam makin kuat. malam tadi, seluruh badan rasa sakit2 and my fren kata saya tido berdengkur muaa hahaahaa! kepala rasa berat sangat, tekak, lelangit, telinga, perit yang amat, dan seluruh sendi rasa lenguh..otot2 rasa sakit...

jadi, hari ni saya plan nak pergi jumpa Dr pakar perubatan keluarga. tapi saya tengok car dia tak de lagi..nak makan pon tak selera ni..minum cadbury hot choc je tuk hilangkan perit..

sesungguhnya, sakit ni adalah penghapus dosa2 kecil..mujurlah...kalau Tuhan balas di akhirat, tak terbayang azabnya nauzubillah..

sebenarnya, saya nak share sesuatu yang saya rasa penting tuk kita semua.

macam mana kita nak hilangkan rasa takut, gugup, terketar2 bila kita kena berhadapan dengan khalayak ramai. contohnya, nak buat presentation, nak bagi speach..

dulu, memang saya ni kuat gabra. saya sanggup buat kerja lain dari kena suruh present. paling saya gabrakan bila orang nak jawab soalan..hergh! masa kat U, memang banyak kena present. belum lagi menjawab sorang2 depan 3 orang doktor pakar!

jadi, pertama, kita kena banyak berlatih. jangan lari dari kenyataan. jangan mengelak bila kena suruh present atau bagi speach. kali pertama, memang gementar. tapi kalau dah puluh2 kali? sure ok punya. believe me. bukan senang nak senang. sama la macam saya mula2 nak belajar inject pesakit. tangan ni punya ketar wat patient gelak aje...kihkihkih. sekarang, dengan penuh keyakinannya , sebelah mata pon boleh inject hihihi...

kedua, think positif. buat apa pikir malu? nanti orang tanya, tergagap nak jawab? kalau teruk sangat, buat persiapan secukupnya. baca dulu, fahami isi yang kita nak cakap, dan mintak kawan, family or orang tersayang wat2 tanya ...

ketiga, deep breath.. teknik pernafasan mesti betul. ini pada orang suka nebes je lah..kalau tak biasa, dia tak sedar pon dia tengah bernapas..beberapa minit sebelum kita kena berucap, tarik nafas dalam2, tahan dan hembus. buat sampai perut rasa kosong, dada rasa tenang.

keempat, berdoa kepada Allah supaya beri kita kelancaran bercakap, ketenangan dan keyakinan. tak perlu pakai sembur2 apa2 minyak, aura lah, infra lah...baca je ayat penenang hati..

kelima, jangan tengok mata audience. tengok di tengah2 antara keningnya saja..nanti lama2, macam saya, saya tengok aje mata orang...no feeling dah ^^

ke enam dan last, makan makanan yang beri ketenangan pada kita. coklatlah pe lagi..makan satu cube aje..tak yah makan 1 bar tu..

source from google


orait, selamat mentry. berlatih sampai terer cam pakcik kat atas tu ye...^^

2 comments:

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA