be friend of mine..

Sunday, November 27, 2011

mata akan rabun atau buta bila cabut gigi atas.

salam.

baca topik entry diatas, masih ramai tertanya, betul ke?

saya sendiri tak kurang sikit yang tanya pasal ni. hairan saya, mana a diorang dengar cerita dongeng macam ni?
dongeng 1 : ade sorang makcik, semua gigi atas dia tinggal tunggul. bawah ok pulak dia cabut. katanya, dia takut buta. sebab sekarang dah rabun.
dongeng2 : datang seorang perempuan dalam 20-an, nak cabut gigi geraham atas, sempat lagi tahan tangan saya dan tanya, nanti dia ade masalah mata tak?

hello....korang seolah nak cakap doktor gigi ni nak musnahkan hidup korang ke? dah la korang takut sangat dengan doktor gigi bagai nak rak! korang provok anak korang, seolah2 doktor gigi adalah insan yang perlu dihindari.

sorila kalau saya marah! tapi saya memang marah dengan golongan macam ni!

doktor gigi ni belajar sekurang2nya 5 tahun. dengan penuh stress, dan dugaan, demi sebuah ilmu, nak membantu masyarakat.

tapi alhamdulillah, nampaknya, masyarakat dah sedikit demi sedikit berani dengan dooktor gigi. may be bagian promosi dah berkesan. sejujurnya, tak de beza mana pun doktor di private atau di gomen. sebab, kadang2 doktor yang sama aje. kuikuikui.

doktor gigi tak banyak kat Malaysia ni... itu lah aje yang ade...

ok, back to topic,
jawapannya SEMESTINYA TAK.

kenapa? sebab saraf yang dan segala mak nenek yang kat mata tu tak bersambung pon dengan yang gigi atas punya. cabang saraf tu dah berpisah lebih kurang dekat telinga lagi senang ceritanya.

ok, see. ophthal branch (v1) dah pisah awal2 dari maxila branch (v2) ye...

source from google

kecuali lah, individu tu mempunyai sedikit kelainan, boleh jadi mata dia akan mengerdip sedikit bila lepas bius, dan efek ni akan hilang bila bius tu hilang. so don't worry.

salam ma'al hijrah! ^^

4 comments:

  1. org kata.. sakit gigi adalah sakit yg ketiga sakit selepas mati.. dan bersalin.. 2 drpnya akak dh rasa.. memang sakit sangat.. jadi.. sementara masih ada gigi.. maka selamatkanlah gigi anda dr sakit... hehehhehe...

    ReplyDelete
  2. ha ah. betul tu. sakit2 diatas masih belum saya rasai..hihihi

    ReplyDelete
  3. mcm mana plak yg saya dgr..kalau kite cabut gigi.. 1 urat putus..ke something mcm tu la...saya slalu dgr kalau dekat org yg slalu membangkang utk pakai braces..

    ReplyDelete
  4. Sy nk operate gigi yg atas sbb bila xray rupanya ada gigi taring yg xdpt tumbuh sbb gigi lain kacao..bila ckp pd mak dia kata xtakut ke nnt bleh rabun mata klu cabut gigi atas.terus sy surf tenet cr info..bila doc ckp cmtu...fuh lega..

    ReplyDelete

thanks. i'll reply soon..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN

PROGRAM PENURUNAN BERAR BADAN HEBAT & HANGAT DI PASARAN
SLIM DIET 2 DIJAMIN BERKESAN DAN DIINSURANS RM30JUTA